Didactically analysing the topic: "Family" on the web-site for teachers and learners of English as a secondary language from a German point of view
Click here and you will always get back to the table of contents
Table of Contents
Didactically analysing
the topic: "Family"
HOMEback to the homepagePAGE back to the previous page back to
Targets of didactics
go on to
Beispiel einer
didaktischen Analyse
Go on to the next page

Beispiel einer Sachanalyse: "Family" (Kl. 5)

 
Rollen 
  • Schüler, Lehrer, 
  • Engländer, Deutscher 
  • Familienmitglied 
  • Kind, Sohn, Tochter, Mutter, Vater, Opa, Oma 
  • Mr + Mrs Gossip, Monster, Fabelwesen 

Redemittel

  • sich vorstellen 
  • sich begrüßen 
  • Namen erfragen 
  • Verwandtschaftbe- 
  • ziehungen angeben 
  • Adresse erfragen 
  • Haus vorstellen 
  • sich nach dem Befinden   erkundigen 
  • jdn. auffordern etwas zu tun 
  • über sich und andere reden 
  • sich bedanken 
  • bitten 
  • zustimmen 
  • widersprechen 
  • etwas richtig stellen 
  • über Haustiere reden 
Themenbereiche
  • Haus, Wohnung, Zimmer 
  • Möbel, Einrichtung 
  • Adresse 
  • Nachbarn 
  • Haustiere 
  • Besitzverhältnisse 
  • Familienverhältnisse 
  • Personenbeschreibungen 
  • Sachbeschreibungen 
  • Herkunft, Nationalität 
  • Farben 
  • Zahlen, Alter, Telefonnummer 
  • Daten, Wochentage, Monatsnamen, Ordnungszahlen,  Kalender 
  • Tageszeiten 
  • Mahlzeiten 
  • gerade ablaufende Tätigkeiten 
  • Umgebung, shops, garden, street, neighbours, friends 
  • family tree 


FAMILY
(School and
Lessons)
Grammatik
  • personal pronouns 
  • indefinte, definite articles 
  • possessive pronouns 
  • to be 
  • to have got 
  • questions (yes/no) 
  • short forms 
  • short answers 
  • negations 
  • s-genitive 
  • plural-s 
  • imperatives 
  • question words: Wh.. 
  •  making inquiries 
  • prepositions 
  • adverbials of time and place 
  • auxiliaries: can, can't, must 
  • CAPITAL letters 
  • demonstrative pronouns: this, that, these, those 
  • there's/there're 
  • dates 
  • y changes to ie 
 
Arbeitsweisen:
  • sich in Situationen versetzen (reale/fiktive)
  • Zuhören (Lehrer/Mitschülern/Tonband)
  • Lautketten mit Inhalt verbinden
  • Worterklärungen durch Zeigen, Mimik, Gestik, Vormachen verstehen
  • Laute imitieren 
  • Lautsymbole benutzen 
  • Nachsprechen:einzeln, in Gruppen, im Chor 
  • Satzketten bilden 
  • Zusammenhänge erraten 
  • Hörverstehen 
  • Fragen und antworten 
  • Verständnis zeigen 
  • Lesen/Look-up 
  • Rollen übernehmen 
  • Dialoge spielen 
  • Schreiben: abschreiben/aufschreiben 
  • sich verbessern + sich verbessern lassen 
  • zusammenarbeiten
Arbeitsformen
  • wordsnakes 
  • puzzles 
  • rhymes 
  • songs 
  • classroom 
  • schoolbag 
  • pencil-case 
  • spelling 
  • dictation 
  • homework 
  • tests 
  • learning your vocabulary 
  • drawing pictures 
  • making a scrapbook 
  • writing a diary 
  • making a poster 
  • making a personal card 
  • guessing games (Kim) 
  • using coloured pencils 
  • carrying out orders 
  • O'Grady says 
 
Lehr- und Lerntechniken
  • grammatische Zusammenhänge beschreiben 
  • Strukturmuster erkennen 
  • Funktionen von Farben erkennen 
  • Zuordnungen durchführen 
  • Lücken ausfüllen 
  • Strukturbilder interpretieren 
  • Find the odd man out 
  • List words of the same parts of speech 

Landeskunde

  • upstairs, downstairs 
  • interlinguale Interferenzen 
  •  th  [voiced th] [voiceless TH
  • it statt he/she bei Sachen 
  • English breakfast 
 

<Click here and you will always get back to the table of contents>
Table of Contents
Didactically analysing
the topic: "Family"
HOMEback to the homepagePAGE to the top back to the previous page back to
Targets of didactics
go on to
Beispiel einer
didaktischen Analyse
Go on to the next page