The table of contents for the web-site for teachers and learners of English as a secondary language from a German point of view providing teaching and learning strategies as well as Total Quality Management and assessments in schools and seminars.
go to the homepage
HOMEPAGE
Table of
contents
HOMEback to the homepagePAGE back to the previous page back to
Homepage
go on to:
Internetadressen
Links
on to the next page


Contents - Inhalt  LAST UPDATE: 4th May 2015
 
Kontakte
statt eines Vorworts
Internetadressensearch engines and other links 9th Oct.2000
Cartoon: Lehrgänge
Cartoon: Traumberuf
Planungshilfen
Allgemeines 
Organisation
Literaturangaben
Berufsfeldbezogene Lehrerausbildung
Themen für Fachsitzungen
Zur Klassensituation Netz der Bezugsfaktoren
Lehrer
Attention Deficit Syndrome (früher MCD) (Kurzinformation)10.02.2001
Didaktische Analyse
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Lehrplan Englisch auf einen Blick
Sprachliche Fertigkeiten
  • Hörverstehen
  • Sprechen
  • Leseverstehen
  • Schreiben
  • kommunikatives Übersetzen

  •  
    Sprachliche Kenntnisse
  • Wortschatz 
  • Lautlehre 
  • Redemittel 
  • Grammatik 
  • Inhalte 
  • Methoden
  • Lern- und Arbeitstechniken
  • Zielbereiche der Fachdidaktik Englisch
  • Beispiel: Sachanalyse "Family Life"
  • Beispiel einer didaktischen Analyse
  • Lernziele
    Methodische 
    Vorüberlegungen
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     

    Ein Blick zurück in die Zukunft
    Wo kämen wir hin?

    Menschenbilder

    Persönlichkeitsmodelle

  • Grundüberzeugungen der Transaktionsanalyse 
  • Selbstwertgefühl - Diagramm 
  • Ein Bild vom Menschen in der Ausbildung
  • TZI als ModellTZI-model and lesson plan 2nd October 2001
  • Die Rolle der Lehrperson 
  • Interaktionsregeln für das Fachseminar 
  • TZI-Stundenmodell 
  • TZI-Unterrichtsentwurf: Silke Niehues:"America's Campaign against Terrorism" 
  • Konstruktivistischer Ansatz

    Handlungsorientierte, kooperative und projektorientierte Modelle

    Beispiele für Methoden handlungsorientierten Lernens
    Beispiele für Methoden Kooperativen Lernens

  • Von der Einzelarbeit zur Partnerarbeit 
  • Empfehlungen für Partnerarbeit 
  • Richtlinien für Gruppenarbeit 
  • Fragebogen zur Gruppenbildung 
  • Fragebogen für die Gruppenarbeit 
  • Beispiel: Unterricht nach erweiterten Lernzielen
  • The Stage: Classroom 
  • Master of Ceremonies 
  • Example: Rules for our Group Work 
  • Documentation of our Work 
  • Beispiel für einen Seminartag nach erweiterten Kriterien

    Gefahren und Planungshinweise

    Trip wires
    Thematische und organisatorische Gliederung
    Arbeitsanweisung
    Planung einer Unterrichtseinheit

    Aspekte der Planung Lernen an Stationen
    Lernspirale

    Projektarbeit  see Project work on BSE 

    Planung eines Projekts
    Konstituenten
    Co-operative learning: Durham project
    Developmental learning: Durham Project

    Stundenmodelle
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     

     

    Einsprachigkeit
  • Slickers 
  • Some phonetic symbols

  • Stundenmodelle

    Einführungsstunde:

  • Stufenmodell
  • 1.Phase: Sprachaufnahme
  • 2. Phase: Sprachverarbeitung
  • 3. Phase: Sprachanwendung
  • Grammatik    Zusammenfassungen und Beispiele 
    Analyseschema
  • "irregular" verbs"
  • Beispiel: "to do"
  • A story: "Formation of questions and negations" 
  • Beispiel: "future tenses"
  • progressive substitution: "future"
  • Beispiel "if-clauses" Type I + II + III feedback + if-clauses type III 30th May 2003
  • Beispiel "present progressive" - to be + -ing 
  • Pattern practice: present progressive (Kl. 5)
  • Beispiel "simple present" 

  •      Exercise: Simple present
         Exercise: Adverbs of frequency
  • Test: simple present vs. present progressive
  • Beispiel "present perfect" 

  •       "since vs. for" since vs. for   26th September 2003
  • Beispiel "past tense" 
  • Beispiel: "passive voice" 
  • Zeitenschema
  • Zeitstrahl
  • Tenses at a glimpse
  • <relative clauses; defining - non-defining, contact clauses 25th July 2003relative clauses
    <reported speech, QM: Vision + mission. 19th January 2001reported speech
  • verbs of saying
  • changes: time shift
  • personal and possessive pronouns, adverbials of place/time
  • Present Participle 1st December 2003Present Participle
    Gerund 25th June 2001Gerunds: a survey
  • Practise and distinguish 
  • Fill in the gaps 
  • Solution 
  • List of prepositional phrases 
  • a didactic analysis Gerund - a didactic analysis 28th August 2001 
  • Comparisons  15th January 2002Comparisons: Didactic analysis
  • Comparisons: Visual aids
  • Comparisons: an exercise
  • What's your profile: an example
  • than"-"as"-"like"-"how"or "what..."
  • Methodische Möglichkeiten
  • Fachwissenschaftliche Vorgehensweisen 
  • Aspects of teaching/learning structures 
  • Approaches 
  • Planungsphasen 
  • Strukturierung des grammatischen Teils einer Unit 
  • Ablaufdiagramm: past tense 
  • Lernen an Stationen: past tense
  • Lernstrategien


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Lernstrategien
     
     
     

    Lernstrategien


     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     

    Lernstrategien
     


     

    Lernstrategien
     
     
     
     
     
     
     

    Lernstrategien
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     

    Lernstrategien
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     

    Lernstrategien
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Lernstrategien
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Lernstrategien
     
     

    Lernstrategien: Arbeiten mit Texten
      Analysing: "Texts" didactically
     Working on textsWorking on texts 15th December 2001

    Speech Functions

  • "purpose": Conversation at the youth hostel 
  • "roles": Housemen of Britain, Burn your Aprons! 
  • "setting": At the doctor's 
  • "topic": Description of a country or city
  • "In the classroom": O'Grady says (a game) 
  • "pastime": Talking about the weather
  • Listening Comprehension:
  • Listening and understanding - Basics 24th September 2014
    1. Hörfähigkeit überprüfen
    2. Verstehen - Gehirnhälften aktivieren
    3. Sprechgeschwindigkeit - paradoxe Intervention
  • Listening Comprehension: General ideas and a sample lesson Listening Comprehension 24th September 2014
  • Vorschläge zur Unterrichtsgestaltung  
  • Pre-, while- and post-listening activities 
  • Reading Comprehension
  • Save time and read more effectively  
  • Exercises in Reading Strategies  
  • RCSTR - exercises: The pilot's choice 
  • Guessing gaps of an unheard story 
  • Cloze technique - an example 
  • Cloze technique - a survey
  • Tackle unknown words 
  • Put these statements together so that they make sense
  • Reading between the lines 
  • Reading Strategies at a glimpse 
  • Steps towards Reading Comprehension from Grade 5 to Grade 10
  • Bildungsstandards (KMK) 1. Fremdsprache: Beispiel Leseverstehen Bildungsstandards (KMK): 1. Fremdsprache: Reading Comprehension 1st March  2004
  • Taking notes
  • General ideas 
  • Separation 
  • Order 
  • How to take notes : signs 
  • Hierarchical framework 
  • Alternative explanation by K. Brauer and I. Reif 
  • Solution: Taking notes - Separation/Skimming 
  • Solution: Taking notes - Order 
  • Rules for taking notes 
  • Worksheet: The gate 
  • Timeline display 
  • Internet search: Don't get lost Internet search sheet  9th February 2001 
  • Verteilung auf Klassenstufen 
  • Stating your opinion
  • Structure - functions - topics
  • Example: Wogs out
  • Example: I, too, was a schoolboy
  • Make a one-minute speech on "Youth"
  • Summary writing
  • Principles
  • Procedures and rules
  • Functions: Useful sentences
  • Example: Shashikala
  • Example: Generalization: Maze prison
  • Example: Steps from note-taking to summary writing: Rebecca's story
  • Example: The Independant
  • Analysing a text
  • Parts of an analysis
  • Analysis: Teenagers talk: questions and answers
  • Click here for original text
  • Herbert, the boy who predicted earthquakes
  • Analysing the plot: headlines 
  • Analysing the plot: diagram 
  • useful expressions 
  • Useful functions 
  • Westside story: I like to be in America
  • Complete one part of an analysis 
  • Solution 
  • Analysis: Arnold Schwarzenegger: The dream that came true

  • Working on projects: Hints - Steps - Examples

    Project Northern Ireland

  • Project Plan
  • Rules
  • Materials
  • An outline of Irish history
  • Minutes: examples 
  • Project Northern Ireland: "Death - a mind map" 
  • Puzzle "Terrorism and killing" 
  • Puzzle "DEATH" 

  • Project work on BSE

  • Checklist for working in groups on projects 
  • Groups working on a project: Questionnaire 
  • Basics for working in groups 
  • rules 
  • Assessing the presentation 
  • Fragebogen über das Projekt "Gruppenarbeit" 
  • Antworten zum Fragebogen über das Projekt "Gruppenarbeit" 
  • Klassenarbeit in Gruppen mit einem Anteil Einzeltest
  • Presentations of different groups on BSEProject BSE 1st May 2001- groupwork products by the MMDMs, Dark Lights, MISIAS,Raspies
    MMDMs: A handout
    A summary
    Dark Lights: A handout and survey
    History
    A summary
    Creutzfeldt-Jakob-Disease
    Rhineland-Palatinate and Germany
    MISIAS: The story of BSE Raspies:  A handout Discussing
  • Worksheet: Steps in discussing 
  • Worksheet: Functions according to the steps of discussing 
  • Worksheet: mixed functions - find generic terms. 
  • Plan for a discussion: Lake Mono 
  •     The Mono Basin - a map 
  •     Water policy - some facts 
  • Interview with an environmentalist 
  • Interview with a water engineer 
  • Wordset: "Environment" 
  • Example: Discussing "Lake Mono" 
  • Discussing "tests" 
  • Example: Discussing "Klassenarbeiten" in GB
  • Interviews
  • Questionaire: Interviews about pupil's jobs with the double circle method Interviews on pupil's jobs with the double circle method 15th November 2002
  • Popsongs
  • Dealing with popsongs Dealing with popsongs 2nd February 2003
  • Leistung Annäherungen an den Begriff "Leistung"
    Definitionen: Leistungsmotivation
    Qualitätsmanagement


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     

    1. Materialien zum Thema "Qualitätsmanagement"
  •     Versuch einer Begriffsklärung 
  •     Prinzipien und 10 Stufen des Qualitätsmanagements 
  •     Qualitätsmanagement in der Praxis 
  •     Introduction to Quality 
  •     Total Quality Management and Reinventing Government 
  •     The ABA Quality Steering Committee:TQM Information 
  •     The EFQM Excellence Model 
  •     Deming's 14 Principles 
  •     Qualitätsmanagement nach EN DIN ISO 9000ff. 
  •     Total Quality Management in der Softwareentwicklung 
  •     The People Side of Quality
  •     Group / Team performance 
  •     Group / Team Risks 
  •     Organizational Improvement and Quality Policy Deployment 
  •     Introduction to Process Improvement 
  •     How to do it 
  •     Understanding the customer 
  •     Customer Surveys 
  •     Wie wird Qualität kommuniziert? 
  • 2. Methoden der Datengewinnung
  •     7 Tools 
  •     Brainstorming 
  •     Flow charts 
  •     Affinity Diagrams 
  •     Ishikawa Diagrams 
  •     Pareto Diagrams 
  •     Das Audit
        Gefahren bei der Einführung von Qualitätssicherung
    3. Qualitätsmanagement im Studienseminar<reported speech, QM: Vision + mission. 19th January 2001
  • Fragebogen
  • Leitbild (Vision) und Leitziele (Mission)     Logo English Seminar 21st December 2003
  • Vision and Mission (English version)              Logo English Seminar 21st December 2003
  • Verflechtungen im Lernsystem "Fachseminargruppe"
  • Module einer zielgerichteten, funktionalen, handlungsorientierten Seminarausbildung
  • Seminardidakt.+ seminarmeth.Überblick 
  • Feedback-Fragebogen für RLA Feedback-Questionnaire for teacher trainees  27th Dec..2001
  • 4. Qualitätsmanagement in der Schule
  •    Schulentwicklung
  •    Verbindungen zwischen pädagogischer und ökonomischer Terminologie
  •    Global
  •    USA
  •    When Teachers are Cheaters 
  •    Asia
  •    Qualifikation: Canada
  •    Qualifikation: Deutschland

  • Leistungsfeststellung
     
     
     

    5. Beurteilungskriterien nach erw. Zielvorstellungen
    6. Leistungsmessung
  •    Tests und Klassenarbeiten
  •    Korrekturzeichen
  •    Faktor Zeit
  •    mündliche Leistungen
  •    erweiterte mündliche Leistungen
  •    pragmatische Tests
  • 7. Eigenbeurteilung
  •    Documentation of your work
  •    Self-evaluation sheetSelf-evaluation sheet English 21st June  2004
  • 8. Zeugnisnoten
    9. Versagen bei Schülern

    Klassenarbeiten
     

    10. Beispiele für Klassenarbeiten 
  • Klasse 5
  • Klasse 6
  • Klasse 7
  • Klasse 8
  • Klasse 9
  • Klasse 10

  • Unterrichtsentwurf
  • Überblick 
  • Grundsätze 
  • Beispiel: Conversation about "WEATHER"
  • Beispiel: How to make an emergency call Unterrichtsentwurf: How to make an emergency call 28th December 2000 TZI-model and lesson plan 2nd October 2001 

  •  

    Unterrichtsbeobachtung
     
     
     
     
     
     
     
     

  • Planung und Realität
  • Checkliste für Lehrproben

  •  
    Unterrichtsbeobachtung: Übungsheft
  • Klassenführung-Unterrichtsführung

  • Fokus 1: Unterrichtsorganisation
    Fokus 2: Überblick
    Fokus 3: Entwicklung der Unterrichtsführung
    Fokus 4: Schüler - Lehrer - Verhältnis
    Fokus 5: Einzel- und Gruppenarbeit
    Fokus 6: Umgang mit schwierigen Klassen
    Fokus 7: Vervollkommnung der Unterrichtsführung
    Fokus 8: Evaluation und Entwicklung der Lehrfähigkeiten
    Stellungnahme zu diesem Übungsheft:
    E-Mail:kfmaas@t-online.de

    Lehrersprache
     
     
     
     
     
     

     
  • Teaching skills
  • Fähigkeiten zur befriedigenden Kontaktaufnahme
  • Rules of social interaction
  • Sub-roles
  • Heimliche Theorien des Lehrerverhaltens
  • Fragen und Impulse
  • Lenkung und Wertschätzung
  • Analyse von Lehrerfragen
  • Classroom phrases
  • Kommunikation zwischen Lehrer und Schüler
  • Unterrichtssprache
  • Flanders' Interaction Analysis Categories FIAC
  • Impulsinventarium nach Winnefeld
  • Stundenprotokoll Determinativpronomina
  • Lösungen zu den Übungen
  • Stundenprotokoll: Sheila's cold
  • Zuhören
  • A mock lesson in flexibility
  • Unterrichtsanalyse
  • Stellungnahme zum eigenen Unterricht 
  • Analyse des eigenen Unterrichts - das Beratungsgespräch 
  • Beurteilungskriterien für offenen Unterricht 

  • Pädagogische Hausarbeit
  • Funktion 
  • Vorgehen 
  • Beispiele 

  • Mündliche Prüfung

  • Allgemeines 
  • Mock examination 
  • Formulare: Themenvorschläge 
  • Beispiele 
  • Mündliche Prüfung: Tests und Klassenarbeiten 
  • Umfrage: Hausaufgabenüberprüfungen (HÜ) 
  • Umfrage: Klassenarbeiten und Halbjahrestests 
  • Ausbildungsplan Thematischer Lehrplan
    Einsatz des Computers: ÜbersichtUsing Computers 24th September 2001
    Computereinsatz: Ziele - Lernorte - Produkte - Lehrerrolle
    Computereinsatz im Computerraum
    Impressum zur Person: Klaus F. Maas

    HaftungsausschlussDisclaimer 25th July 2001
    Disclaimer (English)
    Feedback (Marc, Manuel, Mario 10d)feedback 30th May 2003

    Angel stories Angel stories 21st August 2004



    Ohhh....Are there any problems?
    What?
    Excellent! Problems are our friends.

    Yes, I think so..
    Yes, I think so.
    Hi, friends!!!!!!

    go to the homepage
    HOMEPAGE
    Table of
    contents
    HOMEback to the homepagePAGE back to the previous page back to
    Homepage
    go on to:
    Internetadressen
    Links
    on to the next page